الأهداف العامة لبرنامج الجغرافيا
إعداد خريج قادر على القيام بمهام عمله كمعلم للجغرافيا في مراحل التعليم العام وبالمدارس المختلفة الحكومية والخاصة واللغات وذلك فيما يتعلق بممارسة وظائف التعليم والتعلم والتوجيه والإشراف والإدارة ووظائف بحوث تطوير التعليم والقيام بعمليات التخطيط والتنفيذ والتقويم والتطوير.
وتتمثل أهداف البرنامج في الآتي:-
1- الإلمام بعملية التدريس تخطيطاً وتنفيذا وتقويما مستخدما تكنولوجيا التعليم وآليات التقويم والإرشاد النفسي التي تناسب ذوي الاحتياجات الخاصة.
2- الوعي بمفاهيم الأصول الفلسفية والثقافية والاجتماعية للتربية وتطبيقاتها في نظام التعليم المصري
3- القدرة على التعلم الذاتي والتطوير المهني المستدام وتوظيف تكنولوجيا المعلومات والاتصالات.
4- تحقيق الربط بين مجالات العلوم المختلفة (التاريخ وعلوم البيئة واللغة والإحصاء،0000إلخ) وفهم المستجدات ذات العلاقة بتخصصه.
5- إكتساب أخلاقيات المهنة وقيم المجتمع في تعاملاته مع المتعلمين والمعنيين في ضوء مقومات الهوية الثقافية للمجتمع.
6- المشاركة في أنشطة خدمة المجتمع والتطوير التربوي مستخدما الأساليب العلمية ذات العلاقة بتخصصه في حل المشكلات المهنية والمجتمعية بما يحقق الجودة والتميز متواصلاً مع الآخرين بلغة عربية وأجنبية سليمة ومستخدما الأساليب العلمية.
7- التعرف على أنسب طرق الدراسة والبحث الجغرافي والتربوي مستخدما معارفه ومهاراته في دراسة الظواهر الجغرافية لتطوير المعرفة الجغرافية في حياته والاستفادة منها في المشروعات الإنسانية والمجتمعية .
8- التعرف على المفاهيم والظواهر الجغرافية في مجالاتها المختلفة والقدرة على توظيفها في مجال التخصص.
9- تنمية مهارات قراءة ورسم وتوظيف الخرائط الجغرافية بأنواعها المختلفة في تدريس الجغرافيا.
Goals
The general objectives of the program:
Preparing a graduate who is able to carry out his duties as a teacher of geography in the general education stages and in various governmental, private and language schools in relation to practicing teaching, learning, guidance, supervision and management functions and education development research functions and carrying out planning, implementation, evaluation and development processes.
The objectives of the program are as follows: -
-
Knowledge of the teaching process in planning, implementation and evaluation, using educational technology and the mechanisms of evaluation and psychological counseling that suit learners with special needs.
-
Awareness of the concepts of philosophical, cultural and social origins of education and their applications in the Egyptian education system
-
Ability to self-learn, sustainable professional development and use of information and communication technology.
-
Achieving the link between the various fields of science (history, environmental sciences, language and statistics.) and understanding the developments related to its specialization.
-
Gaining professional ethics and community values in its dealings with learners and stakeholders in light of the fundamentals of the cultural identity of the community.
-
Participating in community service and educational development activities using the relevant scientific methods in his specialty in solving professional and societal problems in order to achieve quality and excellence, continuing with others in a sound Arabic and foreign language and using scientific methods.
-
Identifying the most appropriate methods of study and geographical and educational research, knowledge and skills in the study of geographical phenomena to develop geographical knowledge in his life and benefit from it in humanitarian and community projects.
-
Learning about geographical concepts and phenomena in their various fields and the ability to employ them in the field of specialization.
-
Developing reading, drawing and employment skills of all kinds of geographical maps in teaching geography.